Fri. Dec 3rd, 2021

Buat diri kita yang dilahirkan serba sempurna anggota badan, bersyukurlah kita. Cuba bayangkan salah satu nikmat yang diberikan oleh Allah S.W.T kepada kita ini ditarik kembali. Biarlah bukan selamanya sekalipun hanya seketika, bagaimana agaknya perasaan dan keadaan kita?

Kebanyakan daripada kita hanya tahu erti bersyukur tatkala diri telah kehilangan nikmat tersebut. Jadi, akan ada banyak cara yang Allah S.W.T akan tunjukkan kepada kita supaya hadirnya rasa bersyukur itu dalam diri kita.

Seperti sebuah perkongsian yang dibuat menerusi video yang dimuat naik menerusi akaun Tiktok @asianordin dimana dia berkongsi video seorang pakcik buta yang benar-benar menyentuh em0si.

BUTA, NAMUN GIGIH UNTUK BERJEMAAH DI MASJID

Rakaman video telah diambil Asia dari jauh yang menunjukkan keadaan pakcik buta tersebut yang menanti di tepi jalan. Dia yang berada di kawasan Setiawangsa untuk dua hari sahaja tidak mampu untuk menolong pakcik ini setiap masa.

Jadi, perkongsian dia tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menyebarkan kepada orang awam yang berada berdekatan supaya bermurah hati membantu pakcik ini andainya berkesempatan.

ADA MASA MENUNGGU SEHINGGA BERJAM

Ada juga yang berkongsi cerita dengan Asia dimana pakcik ini kerap berada disini menanti insan yang baik hati yang sudi untuk membawanya untuk menunaikan solat berjemaah setiap kali masuk waktu solat.

Namun, ada ketikanya nasib tidak menyebelahi pakcik ini sehingga terpaksa menanti untuk satu tempoh yang lama. Mungkin ada yang risau andai ada modus operandi tertentu yang boleh menganc4m nyawa.

Mungkin benar hanya insan yang dipilih oleh Allah S.W.T sahaja yang akan digerakkan hati untuk berhenti dan menyantuni pakcik ini dengan membawanya ke destinasi yang diingini.

ADA HAMBA ALLAH DATANG MENOLONG

Sewaktu dia merakam video tersebut, ada seorang lelaki dengan sebuah kereta berwarna putih yang telah berhenti dan menumpangkan pakcik ini. Semoga murah rezeki diatasi keikhlasan hati beliau itu.

VIDEO :

Sumber : malaysiatimes

Keutamaan Menolong dan Memudahkan Urusan Orang Lain

Umat Islam dianjurkan untuk saling tolong menolong dan memudahkan urusan orang lain. Dengan demikian, Allah akan melepaskan dirinya dari satu kesusahan pada hari kiamat kelak, serta akan memudahkannya di dunia dan akhirat.

Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: “Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya”. (HR Muslim, lihat juga Kumpulan Hadits Arba’in An Nawawi hadits ke 36).

Menolong dan memudahkan urusan orang lain juga memiliki beberapa keuatamaan. Di antaranya mengacu kepada kisah Rasulullah yang tertuang dalam dalam hadits yang diriwayatkan Imam Thabrani berikut:

Dikutip dari buku “Menjadi Manusia Luhur” yang ditulis Arjuna Wibowo, pada suatu hari Rasulullah Saw ditanya oleh sahabat beliau: “Ya Rasulullah, siapakah manusia yang paling dicintai Allah dan apakah perbuatan yang paling dicintai Allah? Rasulullah Saw menjawab:

“Manusia yang paling dicintai oleh Allah adalah manusia yang paling banyak bermanfaat dan berguna bagi manusia yang lain. Sedangkan perbuatan yang paling dicintai Allah adalah memberikan kegembiraan kepada orang lain atau menghapus kesusahan orang lain, atau melunasi utang orang yang tidak mampu untuk membayarnya, atau memberi makan kepada mereka yang sedang kelaparan dan jika seseorang itu berjalan untuk menolong orang yang sedang kesusahan itu lebih aku sukai daripada beri’tikaf di masjidku ini selama satu bulan.” (HR. Thabrani).

Selain itu, memberikan bantuan juga dapat menolak bala, sebagaimana dinyatakan, “Sedekah itu dapat menolak tujuh puluh pintu bala.” (HR Thabrani).

Pertolongan Allah kepada seseorang juga tergantung pada pertolongan yang dilakukannya antar manusia. “Sesungguhnya Allah akan menolong seorang hamba-Nya selama hamba itu menolong orang lain.” (Hadits Muslim, Abu Daud Dan Tirmidzi).

Sumber : republika.co.id

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *