Fri. Dec 3rd, 2021

Kuala Lumpur: Bekas Pengerusi Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana), Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman tiba di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi bagi memberi keterangan berhubung dakwaan pelanggaran prosedur operasi standard (SOP).

Tajuddin tiba di situ pada 4.45 menaiki kenderaan Mercedes-Benz dan difahamkan, beliau memberi keterangan kepada polis kerana didakwa tidak memakai pelitup muka ketika sidang media mengenai insiden kemalangan tren transit aliran ringan (LRT) Selasa lalu.

Terdahulu, Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman selesai memberi keterangan berhubung ciapannya mengenai Tajuddin yang memakai pelindung muka tanpa pelitup muka dalam sidang media itu.

Sebelum ini, video rakaman Tajuddin yang didakwa tidak mematuhi SOP ketika mengadakan sidang media mengenai insiden kemalangan membabitkan tren di Stesen LRT Kuala Lumpur, Selasa lalu tular di media sosial.

Pada sidang media itu, Tajuddin dilihat hanya memakai pelindung muka tanpa memakai pelitup muka.

Susulan itu, polis menjalankan siasatan mengikut Seksyen 21A Akta Pencegahan dan Pengawalan Peny4kit Berj4ngkit 1988 (Akta 342) dan Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Peny4kit Berj4ngkit (Langkah-langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkutan) 2021.

Tajuddin Abdul Rahman ketika hadir memberi keterangan di IPD Dang Wangi. FOTO HAIRUL ANUAR RAH

Sumber sahkan Tajuddin ditahan SPRM, dijangka hadapi tud.uhan dalam masa terdekat

PETALING JAYA: Pemimpin Umno, Tajuddin Abdul Rahman, ditahan sementara oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam siasatan kes salah guna kuasa, dan dijangka menghadapi pertuduhan dalam masa terdekat.

Menurut sumber, Tajuddin dibebaskan selepas memberikan keterangan kepada penyiasat badan anti-rasuah itu di ibu pejabat SPRM Putrajaya semalam.

Katanya, siasatan mengikut Seksyen 23 Akta SPRM iaitu berkaitan kesalahan menggunakan jawatan atau kedudukan untuk suapan. SPRM mahu menyiapkan kertas siasatan untuk pertuduhan tidak lama lagi, tambahnya.

Berita penahanan Ahli Parlimen Pasir Salak itu itu menyusul beberapa hari selepas beliau dipecat sebagai bekas Pengerusi Bukan Eksekutif Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana), berkuat kuasa serta-merta.

Dalam surat kepada Pengarah Pilihan Raya Umno itu bertarikh 26 Mei, Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz mengucapkan terima kasih kepada Tajuddin atas perkhidmatannya.

Tajuddin dilantik sebagai pengerusi Prasarana pada 11 Mei tahun lalu.

Sementara itu, FMT difahamkan selepas dibebaskan SPRM, Tajuddin pergi ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi untuk memberikan keterangan berhubung dakwaan melanggar SOP berkaitan pencegahan wabak Covid-19 pada satu sidang media.

Sebelum ini, polis memaklumkan siasatan berhubung SOP itu mengikut Seksyen 21A Akta Pencegahan dan Pengawalan Peny4kit Ber4ngkit dan Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Peny4kit Berj4ngkit (Langkah-langkah Di Dalam Kawasan Tempatan J4ngkitan).

Azhar Abdul Hamid kembali ke MRT Corp sebagai pengerusi

KUALA LUMPUR: Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) mengumumkan pelantikan Datuk Wira Azhar Abdul Hamid sebagai pengerusi berkuat kuasa 11 Mei lalu.

Atas lantikan tersebut, ia membawa semula Azhar ke syarikat yang pernah diterajuinya sebelum ini sebagai Ketua Pegawai Eksekutif yang pertama dari tahun 2011 ke 2014.

Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp Datuk Mohd Zarif Hashim dalam satu kenyataan berkata, Azhar akan membawa bersama pengalaman luasnya di dalam industri yang akan membantu memajukan MRT Corp pada masa hadapan.

Atas lantikan tersebut, ia membawa semula Azhar ke syarikat yang pernah diterajuinya sebelum ini sebagai Ketua Pegawai Eksekutif yang pertama dari tahun 2011 ke 2014. – Foto ihsan MRT Corp

Berikut pula perkongsian menarik dari Saiful Nang

KENAPA JADI CHAIRMAN DILARANG B0DOH?

Pertama dan seawalnya, aku ucapkan takziah kepada semua mangsa kemalangan LRT laluan Kelana Jaya. Takziah juga kepada Malaysia kerana statistik Covid19 kita semakin melarah-larah. Lagi pula ditambah dengan aksi chairman yang memberikan sidang media yang menjadikan Pak Jabit Kampung Pisang lebih kelihatan profesional dalam mengendali mesyuarat JKKK.

Kedua, aku rasa sudah sampai masanya jawatan pengerusi syarikat-syarikat kepentingan kerajaan tidak dilantik atas dasar politik tetapi atas dasar merit. Bukan orang politik tak boleh menyandang, tapi biarlah yang ada pengetahuan. Banyak peristiwa yang terjadi apabila mereka ini menjadi bebanan kepada organisasi bukannya menjadi aset. Kita lihat bagaimana yang terjadi dengan Felda, Tabung Haji dan banyak lagi.

Jadi chairman, kenalah bijak. Malaysia sudah lama merdeka, chairman tak bolehlah pakcik-pakcik yang datang seminggu sekali masuk ofis untuk baca surat khabar dan sain surat-surat sokongan pingat-pingat negeri kepada pengarah-pengarah dan pegawai kanan.

Kenapa mereka tak boleh b0doh? Siapa chairman dalam organisasi?

Executive Chairman ni lain, dia ada kuasa mengendali syarikat dan biasanya dia adalah pemilik syarikat. Yang ini confirm tak boleh b0doh. Kalau b0doh, company dia sendiri yang melingkup. Tapi satu lagi jawatan yang selalu ada orang-orang kurang bijak ni, namanya ialah “chairman”.

Apa kerja chairman?
Gaji puluh ribu atau paling tidak belas ribu dengan segala kemudahan syarikat. Ada supir dan kereta syarikat, terbang sana sini semua paling tidak kelas perniagaan.

Kerja mereka apa?

1. Mempengerusi mesyuarat lembaga pengarah. Walaupun dia tidak ada kuasa mutlak membuat keputusan, namun jangan sampai apa yang pengarah bincangkan, dia satu apapun tak tahu. Kalau begitu, kita tak perlu chairman, kita perlu chair sahaja. Ada pun tak membantu, tiada pun tak luak.

2. Chairman kena bijak kerana dia penengah antara pemegang saham dan lembaga pengarah. Pemegang saham ialah PEMILIK SYARIKAT manakala lembaga pengarah ialah PENGURUSAN SYARIKAT. Tapi kalau syarikat kecil-kecil biasanya dialah pemilik dan dia jugalah yang menguruskannya. So, tak perlu sangat nak chairman. Kalau adapun, Executive Chairman. Itupun biasanya Executive Chairman ialah pangkat CEO yang dah bersara tapi masih nak mengawal operasi syarikat secara remote. Tahu-tahu jer, untung besar mereka dapat bahagian mereka.

3. Kiranya Chairman ni membawa misi shareholder (pemilik) yang pastinya mahukan keuntungan dari apa yang mereka dah laburkan. Tak boleh nak salahkan chairman kalau selok belok bisnes secara detail dia tak tahu tapi taklah terlampau ignorant sangat. Sampaikan isu semasa, fakta asas syarikat atau peristiwa dalam syarikat sampai dia tak tahu. Kalau tanya tentang costing operasi, sebutharga, tender semasa mungkin itu dia tak sempat nak ingat semua.

4. Chairman biasanya menjadi lambang dalam syarikat. Biasa orang lantik chairman ni dari kalangan pesara kerajaan yang berpangkat, berpengaruh juga bergelar. Macam naik kereta Jaguar tanpa lambang seekor harimau bintang tanpa tompoknya melompat di depan hud kereta. Nampak macam tak lengkap dan tak angkuh. Kalaupun chairman itu tidak bijak, sekurang-kurangnya dia tidak sampai memalukan. Lambang ni untuk jadi pride tapi kalau dah lambang kita letak lagi memalukan, baik cabut lambang tu dan campak jauh-jauh. Malu kalau orang nampak.

5. Chairman biasa tak turun ke bawah. Dia orang yang berperanan untuk goal setting. Kalau dalam sebuah kapal, CEO tu ialah nakhoda kapal. Chairman ialah wakil kepada taukey kapal yang kerjanya memerhati jer nakhoda dan anak kapal supaya tak tersasar haluan yang pemilik syarikat mahu. Tapi kalau chairman jenis tak bijak, tak boleh lah. Nanti pemilik set kapal kena belayar ke Liverpool dia lepak-lepak main Tiktok, tahu-tahu kapal menyimpang ke Vladivostok. Kan jauh tu?

Apapun, chairman tak ada alasan untuk b0doh walaupun dia pakai visor muka gaya Ultraman Taro. Kalau b0doh confirm tak boleh jadi chairman. Nasib baik kita kat Malaysia, semua chairman kita cerdik-cerdik semuanya. Semua mampu menghadapi segala musibah dengan bijak, dengan yakin dan berperikemanusiaan. Dalam sidang mediapun kelihatan sangat karismatik sampai bila kita mendengar sahaja kita jadi keliru sama ada nak menangis ataupun nak ketawa dengan bibir mengetap cengkam rapat. Keliru kerana terlampau bijaksana. Syukurlah.

Dalam satu dunia mencari v4ksin kepada viru.s C0vid-19, ada satu vir.us yang juga mudah menular di kalangan bangsawan yang sampai hari ini tak ada ubatnya kecuali mati. Simptom virus ini ialah, bila mereka bercakap kita semua tahu-tahu dah basah lencun. Bila kering baru bau hancing. Itulah virus BODSOM atau nama penuhnya ialah virus B0doh Somb0ng yang dipercayai bermula dari Pasir Salak.

SAIFUL NANG
CEO jer

Notakaki : Since company aku tak ada chairman, aku letak gambar CEO bajet Chairman yang hot. Sila jangan muntah, ini perkara biasa. Hati-hati memandu, don’t kiss each other.

kredit: Saiful Nang

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *