Ramai penduduk kawasan perumahan ini terpana selepas melihat seekor ular sedang panjat dinding

Dalam keadaan musim atau cuaca tak menentu ni, ramai yang cakap haiwan berb.isa seperti ular akan keluar dari sarangnya untuk mencari tempat yang lebih sejuk untuk berlindung.Baru-baru ini seekor ular telah didapati memanjat sebuah pangsapuri hingga ke tingkat 14. Bagaimana perkara ini boleh berlaku? Adakah ular boleh memanjat bangunan atau tangga?.

Sebelum itu, kita lihat terlebih dahulu cara paling biasa yang digunakan oleh ular untuk memasuki rumah anda.

Melalui retakan dan jurang di sekeliling pintu

Ruang di antara garaj dan pintu garaj menyediakan salah satu pintu masuk yang paling biasa untuk ular.Bagi ular, walaupun jurang yang sangat kecil mampu memberikan peluang untuk masuk ke dalam rumah di mana mereka mencari makanan, seperti tikus atau tempat yang selamat untuk bert.elur.

Melalui jurang di antara batu bata

Pakar juga memberi a.maran bahawa ular boleh masuk ke dalam dengan menyusur di antara batu bata jika plaster dinding hilang dan juga antara bata dan dinding di bahagian luar rumah anda.

Jurang antara batu siding dan batu bata, atau apa-apa bahan yang sama perlu dibaiki segera untuk mengelakkan ker.osakan kelembapan dan menghentikan ular daripada masuk ke dalam rumah.

Di dalam tumbuhan yang besar

Ular boleh hidup di dalam pasu atau bekas tumbuhan yang besar. Terdapat k.es di mana seorang pemilik rumah yang membeli sebuah tanaman rumah yang besar dan meletakkannya di ruang tamunya.

Kemudian pada hari yang sama, dia terdengar bunyi sesuatu berhampiran tumbuhan tersebut. Beberapa minit kemudian, muncullah ular yang bersembunyi di dalamnya. Tidak ada yang tahu bila atau bagaimana ular itu memasuki pasu tersebut, tetapi itu adalah satu k.ejutan besar.

Jika anda mempunyai pasu pokok yang besar di halaman rumah, pastikan ia sentiasa sel.amat. Lebih baik jika tidak ada pasu bersaiz besar kerana ular sangat tertarik dengannya.

Melalui saluran air

Beberapa keja.dian telah direkodkan di mana ular ditemui di dalam tandas dan juga mangkuk tandas. Ini membuktikan bahawa ular mampu memasuki rumah anda melalui paip air.

Bolehkah ular memanjat?.

Ramai orang yang tinggal rumah seperti apartment atau rumah 2 tingkat beranggapan bahawa mereka selamat daripada makhluk ini kerana akses ke rumah mereka menghadkan ular daripada berbuat demikian.Mereka percaya bahawa jika mereka tinggal di tingkat atas, kebanyakan makhluk j.ahat terutamanya ular tak mampu untuk memanjat tangga atau dinding. Namun, hakikatnya adalah bertentangan.

Jadi, adakah cara untuk ular memanjat tangga atau dinding dalam usaha masuk ke dalam rumah anda? Jawapannya adalah ya.

Walaupun anda tinggal di rumah yang tinggi, terdepat beberapa jenis ular yang mempunyai kebolehan memanjat naik ke bahagian atas. Ular tidak seperti cicak yang mampu memanjat permukaan licin, jadi ia tidak akan memanjat di bahagian seperti ini.

Kena Tutup Tingkap

Seperti yang tular baru baru ini di facebook, satu rakaman video menunjukkan seekor ular cuba panjat dinding bangunan tinggi buat ramai terkejut.

Ular sering memanjat tembok kerana ia terbau tikus di loteng dan cuba untuk memasuki menggunakan lubang yang sama digunakan oleh tikus.

Ular juga boleh mendapat akses dengan menggunakan tangga di rumah anda. Untuk memahami bagaimana ia dapat melakukan ini memerlukan sedikit penjelasan.

Pertama, ular tidak dapat memanjat tangga sebagaimana yang anda bayangkan. Ia tidak memanjat tangga dengan menyusur naik seperti mana manusia melangkah.

Ini adalah mmasalah yang sama dihadapi ular ketika ingin memanjat dinding kerana tidak mampu menc.engkam atau tiada daya geseran untuk melakukannya.

Bagaimana ular memanjat tangga adalah dengan menggunakan otot yang luar biasa yang membolehkan ia bergerak dengan cepat.

Reaksi Orang Ramai

Salah Seorang Netizen Tampil Beritahu Tentang Video Ular Tersebut

Kesimpulanya, harus diingat bahawa ular hanya boleh melakukan ini jika ia mempunyai panjang badan yang mencukupi untuk bergerak dari satu tangga ke yang berikutnya.

Sekiranya jarak antara 2 anak tangga sejauh 25 centimeter, dan panjang ular tersebut hanyalah 30 sentimeter, maka ia tidak mempunyai panjang badan yang mencukupi untuk menolak badan ke anak tangga seterusnya sambil mengekalkan di atas anak tangga.

Sebagai p.eraturan pra.ktikal, seekor ular memerlukan sekurang-kurangnya 2 kali panjang badan berbanding dengan ketinggian yang ingin dipanjatnya.

Kredit : Iluminasi/OM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *