Tue. Sep 21st, 2021

Jangan gel3tek anak, itulah amaran yang diberikan oleh orang tua tua dulu, sebenarnya ramai artikel yang mengingatkan kita untuk tidak menggel3tek anak dan mencucvk pingg4ng kawan. kenapa? Alasannya menggel3tek kanak kanak boleh jadi berbah4ya sebab mereka tidak boleh menyuruh anda untuk berhenti, j4ntung mereka akan berd3ngup lebih kuat

dan pernafasan boleh berubah hingga mengakibatkan mereka terkena s4kit j4ntung. Seperti yang pernah perlaku kepada seorang budak bernama alya, dimana ibunya menggel3teknya di bagian ping gaang dengan niat berguraau dan bermanja. Namun siapa sangka gurauan itu berubah menjadi ngeri apabila Alya yang tergolek golek tiba tiba kejang

dan suara tersekat sekat. Ketika itu ibunya hanya mampu menjerit meminta tolong suaminya, namun anak mereka bernasib baik masih bisa di selamatkan selepas mendapat perawatan pakar. Mengulas tentang Cvcuk ping gaang kawan, boleh buat terkesan pada mental mereka, Selalunya dalam masyarakat melayu ramai orang suka cucvk ping gaang.

kawan atas sekadar bergurau buat kawan itu melatah. Dari segi Pisi0logi hal ini di terangkan berkait dengan responsive saraf-nervous system, dan kesannya bila kita kena cucvk ping gaang sangat berbah4ya, signal yang dihantar ke otak bila kena cucvk Adalah response kawan anda untuk mempertahankan diri

yang menyebabkan individu tersebut menjadi panik akibat k3jutan. Malah k3jutan inilah yang membuat j4ntung terk3jut dan degupan akan menjadi cepat secara tiba tiba,bila situasi ini dibuat berulang kali, besar kemungkinan indiv1du tersebut akan terkena s4kit j4ntung. Dah baca jangan lupa untuk komen, like dan share! terima kasih.

Sumber: sinar harian.

Perkongsian dalam menjaga anak yang masih kecil.
Terutama ibu, ibu yang bakal berkahwin atau yang baru berkahwin jangan terjeb4k sekali bila anak mengamuk. Kita paling kelam-kabut kalau anak tantrum. Nak-nak lagi kalau dah sampai guling-guling hentak kaki dengan menang1s volume tinggi. Emosi kita pun macam melayang sekali. Kata dia, kalau anak tantrum, selalunya dia buat tidak tahu saja.

Bila dah penat dan tekak pun dah s4kit, masa itu tahu lah diorang diam. Nanti bila dah ok, baru dia cakap dengan anak. Bila time tu jugak nak pujuk, memang tak jalan. Silap-silap, lagi tinggi volume dia. Jangan beduk. Bila dia dah tenang nanti, hug dia kuat kuat. Buat sepakatan untuk selesaikan apa yang dia m4rah tadi. 2. Jaga masa tidur untuk elak anak meragam tak tentu pasal

Masuk waktu maghrib saja, biasakan anak-anak dengan khidmat diri (mandi, pakai baju tidur). Kalau keluar, seboleh-bolehnya balik sebelum Maghrib supaya tak kacau jadual. Lagi satu, bila kita arahkan budak-budak masuk tidur, jangan pulak kita duduk depan TV layan drama.

Temankanlah anak-anak tidur. Bercerita sekejap. Jangan lupa civm anak-anak. Masa inilah nak tunjuk yang kita sayang dan hargai diorang.3. Bagi anak main selagi tidak mendatangkan luk4. Luk4 sikit-sikit itu bak kata dia, perkara biasa. Tambah-tambah anak lelaki. Masa main, biar saja rumah berkecah. Mak jangan sibuk nak mar4h-mar4h.

Bagi masa sampai beduk berapa boleh main. Lepas main, ajar anak-anak kemas mainan masing-masing. Kalau anak yang besar sudah terbiasa buat, senang. Nanti dia yang tolong bising dekat adik-adik. Boleh buat cabaran, siapa siap kemas dulu, dia menang. Budak-budak kan memang suka berlumba. Dah siap kemas, puji. Jangan sibuk komplen anak simpan mainan tak ikut nombor siri!4. Action first dari memb3bel

Hati kena kental. Kalau salah, r0tan saja sekali. Tapi, kena sakit sampai men4ngis. Kalau tak men4angis, anak akan pendam. Jadi, anak akan berdendam dengan parents. Lepas r0tan, biar anak rileks dulu. Ambil segelas air baca al-Fatihah atau mana-mana surah bagi anak tenang. Dan, masa itu juga main dengan dia. Bagi dia makan. Selepas itu, slow talk.

Masa ini, kita beritahu anak apa yang dia buat itu salah. Dan jangan ulangi. Jadi, anak akan ingat sampai bila-bila. Esok-esok, kalau kita jeling sikit pun, anak sudah faham yang ibu ayahnya m4rah kalau buat perkara itu. Tapi, jangan sikit-sikit nak beduk. Nnti jadi kebal pula.5. Mak kena tahu cara jadi “tok bomoh”

Akan ada masa bila anak-anak men4angis dan kita tidak tahu puncanya. Kadang-kadang, pukul 3-4 pagi terjaga. Pujuk tak kena, tukar pampers pun tak jadi juga. Perut pun elok, tak ada kembung segala. Kalau macam ini, biasanya dia akan ambil bawang putih. Jadi tok b0moh kejap. Yang ini simple. Pot0ng saja bawang putih, terus calit pada semua sendi anak-anak.

Maklumlah, kita berkongsi bumi ini dengan mahkluk lain. Kadang-kadang, nak juga mahluk lain menyakat. Sapu-sapu sikit, bacakan ayat Kursi, Insyaa Allah yang menyak4t tadi tahu la dia nak lari. Pesan si ibu dengan rendah diri “Tapi kak, kami pun masih belajar ilmu parenting. Jadi, kami pun masih bereksperimen mengikut cara orang tua dulu-dulu. Yang baik kami ikut, tak baik kami letak tepi.”

Jadi mak bapak ini, mana ada yang sempurna. Kalau tengok anak orang tu buat per4ngai sikit, rumah pulak berkecah macam baru lepas, jangan cepat-cepat jatuh balasan. Kita tak tahu, mungkin dia sudah struggle setengah nak jadi ibu bapa mithali! Menarik bukan perkongsian Puan Basyirah tentang tips jaga anak kecil ini? Bolehlah ibu ayah men1ru gayanya dan melihat sendiri keberkesanannya!

Sumber: Facebook Basyirah Ahmad , soyalem0n , detikiniv1ral

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *